روزنامه ایران اقتصادی نوشت: با فشارهای ممتدی که خودروسازان بخش خصوصی به شورای رقابت وارد کردند، این شورا تصمیم گرفت، قیمت خودروها را بازنگری کند و حداقل ۵۰ تا ۲۶۰ میلیون تومان به قیمت‌های مصوب گذشته بیفزاید تا رضایت خودروسازان خصوصی جلب شود.

خودرو

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه ایران اقتصادی در گزارشی نوشته است:‌ ۲۱ فروردین‌ماه سال جاری بود که سخنگوی شورای رقابت اعلام کرد: «برای اولین بار خودروهای مونتاژی قیمت‌گذاری می‌شود و به نظر می‌رسد که در این نوع از خودروها کاهش قیمت داشته باشیم.» این گفته اسماعیل شجاعی در حالی است که این روزها نه شاهد کاهش قیمت در خودروهای مونتاژی هستیم و نه قیمت‌گذاری.

ممانعت از عرضه خودرو

شورای رقابت در ماه‌های اخیر، جلسات متعددی را با خودروسازان خصوصی برگزار کرد و درنهایت طرفین در مورد قیمت‌های کارشناسی شورای رقابت، اجماع کردند. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که در آخرین جلسه مشترک که پرونده قیمت‌گذاری در آن بسته شد، خودروسازان خصوصی، دیدگاه و نظرات شورای رقابت را پذیرفتند و اطمینان دادند که به قیمت‌های اعلامی، تمکین خواهند کرد؛ اما فردای آن روز که قیمت‌ها اعلام شد، خودروسازان بخش خصوصی عنوان کردند که این قیمت‌ها را قبول ندارند و از عرضه خودرو ممانعت خواهند کرد، همچنین از شورای رقابت خواستند قیمت‌های درخواستی آنها اجرا شود.

نظر خودروسازان خصوصی این بود که قیمت‌ها بسیار پایین است و فروش با قیمت‌های مصوب شورای رقابت، باعث زیان آنها خواهد شد. از ۱۶ اردیبهشت‌ماه تا ۱۷ تیرماه خودروسازان خصوصی هیچ خودرویی را به مردم عرضه نکردند و حتی در برابر تقاضاهایی که موعد تحویل آنها سر رسیده بود، مقاومت کردند و حاضر نشدند با قیمت‌های جدید خودرو تحویل متقاضیان دهند. بدین جهت خودروسازان خصوصی تحویل خودرو را منوط به واریز اعدادی کردند که مورد قبول خودشان بود.

افزایش قیمت خودرو را چه کسانی تصویب کردند؟ ؛ بانیان اصلی را بشناسید

گردن‌کشی و بی‌توجهی به قانون

با فشارهای ممتدی که خودروسازان بخش خصوصی به شورای رقابت وارد کردند، این شورا تصمیم گرفت، قیمت خودروها را بازنگری کند و حداقل ۵۰ تا ۲۶۰ میلیون تومان به قیمت‌های مصوب گذشته بیفزاید تا رضایت خودروسازان خصوصی جلب شود و آنها نسبت به عرضه خودرو به مردم اقدام کنند. در این میان سکوت سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی جای سؤال دارد. بر این اساس شورای رقابت، شورای رفاقت با خودروسازان بخش خصوصی شد و آنها به خواسته خود که همان گران‌فروشی است، رسیدند.

خودروسازان بخش خصوصی اعلام می‌کنند که شورای رقابت در قیمت‌گذاری، اشتباه کرده و قیمت‌هایی که ۱۷ تیرماه اعلام شده به واقعیت نزدیک‌تر است. آیا واقعاً چنین صحبتی قابل قبول است؟ آن هم در شرایطی که ۲۱ فروردین‌ماه سال جاری سخنگوی شورای رقابت گفت: «در ۳ ماه گذشته (دی‌ماه سال ۱۴۰۱) یک سری کارهای کارشناسی در مورد قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی یا همان «CKD» انجام شده است و شورای رقابت نیز در این مدت کارگروه تخصصی را با همکاری سازمان حمایت، انجمن خودروسازان، دانشکده خودروسازی، انجمن‌های تخصصی و غیره برگزار کرده تا با اصلاح قیمت‌های خودرو، دو اتفاق بزرگ در صنعت خودرو رقم بخورد؛ اول اینکه افزایش عرضه خودرو در کشور تضمین شود و پیرو آن تولید افزایش پیدا کند و دوم اینکه فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار نزدیک و شکاف قیمتی حذف شود.»

در شرایطی که شورای رقابت می‌توانست جلوی گران‌فروشی خودروسازان بخش خصوصی را بگیرد، عقب‌نشینی کرد. حال در این گزارش می‌خواهیم مخاطبان «ایران اقتصادی» را با بانیان اصلی گران‌فروشی خودرو که همان اعضای شورای رقابت (اعضای صاحب رأی) هستند، آشنا کنیم.

مدعیان حفظ حقوق مردم

در صدر شورای رقابت، سید محمدرضا سید نورانی (رئیس شورا و مرکز ملی رقابت) است. ۱۶ فروردین‌ماه سال ‌۱۴۰۱، در اجرای تبصره «۱» بند «الف» ماده «۵۳» قانون اصلاح موادی از برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و به پیشنهاد اعضای شورای رقابت، سید محمدرضا نورانی به ساختمان مرکز ملی رقابت راه یافت.

نورانی بیش از آنکه کار عملیاتی کرده باشد با علم اقتصاد آشنا است و شاید همین نگاه باعث شده، آنچه را که در علم اقتصاد یاد گرفته و در دانشگاه تدریس کرده، پیاده‌سازی کند. در رزومه رئیس شورا و مرکز ملی رقابت آمده که استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و دارای دکترای اقتصاد با گرایش بخش عمومی، اقتصادسنجی و اقتصاد نظری و کارشناسی ارشد اقتصاد با گرایش اقتصاد بین‌الملل، اقتصاد نظری و اقتصاد اسلامی از دانشگاه تربیت مدرس و کارشناسی رشته اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی است. از اهم سوابق نورانی می‌توان به مدیریت گروه اقتصاد نظری دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در سال‌های ۸۱ تا ۸۵ و مدیریت گروه اقتصاد اسلامی پردیس دانشگاه علامه طباطبایی از سال ۹۳ تاکنون، اشاره کرد.

عضو دیگری که حق رأی هم دارد، محمود دودانگه (نایب رئیس شورای رقابت) است. او هم مانند نورانی موافق آزادسازی قیمت خودرو است و هرگونه قیمت‌گذاری را مخالف با سیاست‌های اصل ۴۴ می‌داند. اما باید پذیرفت که در شرایط تحریمی کشور و انحصاری که در صنعت خودرو وجود دارد، قیمت‌گذاری ضرورت دارد و لذا طبق قانون، شورای رقابت باید در این مقوله ورود کند. دودانگه که کارشناس ارشد مهندسی صنایع است و در دولت احمدی‌نژاد شناخته شد، سابقه ریاست هیأت مدیره شرکت خدمات انفورماتیک راهبر، عضو هیأت مدیره شرکت پارس‌خودرو، ریاست هیأت مدیره گروه خودروسازی سایپا و رئیس هیأت مدیره شرکت بیمه حافظ بوده است.

محسن بهرامی ارض‌اقدس، عضو دیگر شورای رقابت می‌باشد که رأی او بسیار اثرگذار است. او دکترای پژوهشی از دانشگاه اصفهان است. ارض‌اقدس در اکثر دولت‌ها سمت داشته و در دولت روحانی، مشاور و رئیس گروه مشاوران معاون اجرایی رئیس‌جمهور، رئیس دبیرخانه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها و دبیر ستاد تنظیم بازار کشور بوده است. او نماینده اتاق بازرگانی در شورای رقابت است.

عضو دیگری که حق رأی دارد، مهدی ناصری دولت‌آبادی است. در سایت شورای رقابت به کارنامه کاری او اشاره نشده است. او قاضی دادسرای دیوان عالی کشور است. اطلاعات بیشتری از ناصری دولت‌آبادی در اختیار نبود.

عبدالحمید مرتضوی، عضو دیگر شورای رقابت است. او دکترای حقوق خصوصی دارد و مدرس دانشگاه‌ها در مقاطع ارشد و دکترای دروس تجارت و تجارت بین‌الملل و داوری تجاری بین‌المللی و حقوق بین‌الملل خصوصی است.

محمد جلیلیان، نماینده اتاق تعاون ششمین عضو شورای رقابت است که حق رأی دارد. او با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد رشته حقوق مالی_اقتصادی، مدیرعامل اتحادیه نظارت و هماهنگی تعاونی‌های توزیعی ایران، مدیرعامل اتحادیه بازرگانی تعاونی‌های مصرف فرهنگیان ایران و رئیس هیأت مدیره کارخانجات تولیدی پارس الکتریک شستا است.

ولی رستمی، دکترای حقوق جزا و جرم‌شناسی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، هفتمین عضو اثرگذار در رأی‌گیری‌ها است. او استادیار گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و دانشیار گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکنون بوده است. رستمی نقطه فکری‌اش مانند سایر اعضا بر آزادسازی قیمت‌ها است.

هشتمین فرد، محمد فاطمیان، دکترای حرفه‌ای مدیریت کسب‌وکار گرایش استراتژی از دانشگاه صنایع و معادن ایران است. او در کارنامه کاری خود رئیس هیأت مدیره شرکت معدنی و صنعتی چادرملو، نایب رئیس هیأت مدیره شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ایران و عضو هیأت مدیره شرکت ملی ذوب آهن اصفهان بوده است.

ناهید پوررستمی که نهمین عضو شورای رقابت است، دکترای اقتصاد با گرایش اقتصاد پولی و اقتصادسنجی دانشگاه تهران است. او عضو کمیته علمی چهارمین همایش دانشگاه اخلاق‌مدار، دبیر اجرایی دومین کنفرانس بین‌المللی مطالعات چین و عضو کمیته ارزیابی کیفیت دانشکده مطالعات جهان بوده است.

محسن صالحی‌نیا که ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۱، به عنوان دهمین فرد عضو شورای رقابت انتخاب شد، سابقه مدیرکلی صنایع ماشین‌سازی و نیرو محرکه وزارت صنایع و معادن، معاونت صنایع و امور اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ریاست هیأت عامل ایدرو را دارد و در حال حاضر رئیس هیأت مدیره شرکت فولاد مبارکه است.

یازدهمین عضو شورای رقابت که رأی بر گرانی خودرو داده، مظفر انصاری است. از او اطلاعات به‌روزی وجود ندارد. او تا ۲۴ اسفند سال ۱۳۹۲ سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان بوده است و ۲۳ دی‌ماه سال ۱۳۹۱ گفته بود که طرح ساخت خودروی سوم ملی کشور در مرحله مطالعات اولیه است.

افراد یاد شده افزایش قیمت خودروهای مونتاژی و اجحاف در حق مردم را تأیید کردند و لذا مردم مجبور هستند به خاطر عقب‌نشینی یک مجموعه قیمت‌گذار پول بیشتری را به خودروسازان بخش خصوصی پرداخت کنند. نکته دیگر آنکه قبل از شروع به قیمت‌گذاری شورای رقابت و تیم جدید، این شورا ساز ناکوک زد و مرتب خواهان آزادسازی قیمت‌ها بود و همین امر سبب شد در بازار، قیمت خودرو افزایش پیدا کند.

ناظران خانه ملت

روح‌الله ایزدخواه، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای رقابت درباره اینکه آیا شما هم موافق افزایش قیمت خودروهای مونتاژی در شورای رقابت بودید به «ایران»، گفت: «بارها در جلسات شورای رقابت بخصوص در زمان قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و مونتاژی اعلام کردم که وظیفه شورای رقابت تعیین دستورالعمل است و سازمان حمایت به جهت بدنه کارشناسی باید اعداد و ارقام خودروها را اعلام کند، اما هیچ جوابی از اعضا دریافت نکردم. شورای رقابت بدنه کارشناسی برای تعیین قیمت خودروها ندارد. اما در مقابل سازمان حمایت بازوی اجرایی دارد، صاحب نظر است و البته اینکه حسابرس دارد، لذا این سازمان باید در قیمت‌ها ورود کند و شورای رقابت تنها به مقوله ارائه دستورالعمل تعیین قیمت بپردازد. اگر شورا به این سمت حرکت کند، مشکلات متعددی ایجاد می‌شود.»

در شورای رقابت، مجلس شورای اسلامی سه عضو ناظر دارد که اسامی آنها مهدی طغیانی، بهروز محبی نجم‌آبادی و روح‌الله ایزدخواه است. این افراد با نحوه قیمت‌گذاری و راه و روشی که شورای رقابت در پیش گرفته است، کاملاً مخالف بودند و هستند، اما اعضای شورا هیچ توجهی به نقطه نظرات اعضای ناظر ندارند و به همین دلیل برخی از اعضای ناظر به فکر استعفا از شورای رقابت هستند، شورایی که خود باعث و بانی افزایش قیمت خودروسازان و بازار شده است.

ضرورت کاهش انحصار و جلوگیری از سودجویان

کارشناسان اعتقاد دارند که آزادسازی قیمت خودرو و خروج دولت از قیمت‌گذاری خبر خوبی است، اما به شرط آنکه عرضه و تقاضای خودرو برابر باشد و همچنین این صنعت با چالش تحریم روبه‌رو نباشد و مهم‌تر آنکه صنعت خودرو، صنعت رقابتی باشد. وقتی در یک صنعت انحصار وجود دارد و عرضه و تقاضا فاصله دارد، چگونه می‌توان جلوی سودجویان را گرفت؟

کد خبر 773474

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 61
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 113
  • ج _ف بسیجی IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    0 9
    سلام آیا برای قیمت گذاری خودرو شاخصی یا مدلی که کار مطالعاتی بتوان روی آن انجام داد دارند آیا ارزش سیف کالای وارداتی و سود و حقوق بازرگانی و غیره جای سنجش دارد باید محاسبه شود
  • فرزاد IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    15 4
    تازه خودرو ساز این قیمت های شورای رقابت را قیمت پایه گفته و دوباره یک رقم بزرگی به اسم مالیات و عوارض و بیمه به قیمت خودروهاشون اضافه کرده و رسیدن به قیمتهای خودشون که قبلا اعلام کرده بودن مردمم تو این میان گول ... ... ... خوردن. فقط لعنت به اونیکه نمیزاره خودروها با قیمت واقعی وارد کشور بشه ...
  • جان IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    23 0
    ... آیا یک جوان توان خرید یه خودروی ضعیف رو داره،خونه و زندگی و آینده، پیشکش، سالی دومرتبه اون هم چند ده میلیونی به قیمت خودروها اضافه میکنید، بعد توقع دارید مردم با چندرغاز حقوق بتونند از مخارج زندگی بربیان؟ ... .... ... ...
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    11 4
    سند نزدن وپلاک نزدن خوددوهای تولید سال ۹۹ به بالا تنها جلوگیری از گران شدن خودرو در بازار میشد واما قیمت افزایش خودرو در کارخانه ضرر تولید کننده نیست پول هنگفت به جیب زدن ضرر میکنی تولید نکن پس از میاری تولید میکنی حرف باعمل یکی نیست
  • غریبه IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    5 4
    حالا یه پول خوبی جیب بزنند که ارزش ... ... .... داشته باشه
  • سعید IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    11 1
    مسولین ... که خریدنی باشند خودرو که سهله، همه چی گرون میشه!
  • منصور IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    7 5
    ... ... ... ... چرا که با توجه به قیمتهای اعلامی شورای رفاقت و توان مالی که داشتیم ثبت نام کردیم ۲۷۰ میلیون افزایش یعنی چی آخه. اگه میدونستیم الکی صد میلیون بلوکه نمشد و ضرر کنیم جالبه که بنده طرح جایگزینی خودرو فرسوده شرکت کردم و ماشین ۱۳۰ میلیونی من رو ۵ تا ۸ میلیون بعنوان ضایعات برمیدارن و اصلا حالیشون نیست که ارزش ماشین به مدارک سندی اونه . ... ... ... ... بنده انصراف میدم
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    20 0
    سال مهار تورم دیگه معنی ندارن. از این پس نام سال ها را باید آخر سال نامگذاری کنند.
  • عبداله IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    9 8
    اگر مردم هجوم میارن برای خرید گرونتر میکنن اگر مثل این روزها خرید نباشه مجبوره قیمت بیاره پایین مقصر خود مردم هستن
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    14 4
    بهتر بود اسم این شورا رو میزاشتن شورای ...
  • خان IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    17 8
    نخرید نخرید نخرید نخرید آشغال چيني وچینی ایرانی
    • رضا IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
      8 6
      شما بگو من که الان یک ماشین لازم دارم چی بخرم؟ پول همین ماشین داخلی رو هم به سختی جور می‌کنم اما مجبورم که بخرم. راه دیگه‌ای هست که می‌گی نخرین نخرین؟ چاره کار نخریدن مصرف کننده واقعی نیست.
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
      9 3
      لیاقت ملت ایران واقعا این بود! ما این رو میخواستیم؟
  • ستاره سربی IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    5 11
    ای با با مردم چه گناهی کردن؟ وقتی شورای رفاقت لیاقت کاری ندارد چرا اومد قیمت گذاری کرد؟ آن را انتشار داد. مردم بیگناه روی حساب اینکه این قیمت ها از طرف شورای رفاقت اعلام شده 100 تومان یکماه بلوکه کردن به امید این قیمت ها و خودرو دار شدن... .... .... ... .... ... ...
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    8 8
    یه سفره ای به اسم خودرو بازه ... ... ... ... ... ووووووکسی هم جوابگو نیست و تا واردات خودرو آزاد واقعی نشه و رقابت واقعی نباشه همین آش وهمین کاسه اس
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    10 6
    ... ... ... ... ... مردمو بدبخت کردن کاش به گوششون برسه که چقدر نفرین پشت سرشون هست ... ... ...
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    12 11
    سلام به چه قیمتی با چه مبلغ حاظر شدید کوتاه بیاد .... ... شورای رفاقت ... ... ...
  • محمد IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    8 6
    توی این مملکت فقط باید رضایت خودرو ساز تامین بشه و همه تلاششون در این رابطه است واصلا رضایت مردم براشون مهم نیست ..خداکنه همه این بیفکرای طمع کار به زودی با لطف خدا جوری از صحنه روزگار محو بشن که هیچ نام ونشانی ازشون نمونه
  • محسن IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    13 4
    بهتره بعد از این بجای شورای رقابت بگوییم شورای رفاقت و همدلی با خودروسازان ...
  • ساسان IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    8 6
    این واردات خودرو چی شد ؟ کم کردن تعرفه واردات چی شد ؟ این 900 خودرو مانده در گمرکات از 8 سال پیش چی شد ؟
  • بنده خدا IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    8 6
    شورای رقابت نه شورای ... اشتباه نشه باعث گرانی خودرو
  • علی IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    10 8
    اونایی که واقعا وضعشون خوبه که این ات وآشغالا رو نمی‌خرند. میمونه افراد عادی بقیه جامعه .هر چی دارن رو باید جمع کنن .چند تا چیز دیگه بفروشن .بریزن تو حلقوم اینا .تا یه خودرو با ریخت و قیافه تکراری و زشت و بدرد نخور و بی آپشن تحویل ملت بدن .بابا ملت خوششون از این خودرو ها نمیاد .چرا دلشون نمی‌کنید.مگه زوره ...این لگن رو بخر ۵۰۰ میلیون واونو بخر ۱۵۰۰۰۰۰۰۰۰
  • محمد IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    8 1
    نظرات منتشر نمیشه چرا برا نظرات جا گذاشتید
  • حمید IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    6 5
    مسئولین افزایش قیمت خودرو، همگی با هم... ... ...
  • تیام IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    2 6
    این چندنفر از هرخودروساز مونتاژی از هر کدام یک دانه ماشین هم بگیرن میشه حدودن ۲۰عدد ماشین ۳میلیاردی. جمع کل میشه ۶۰میلیارد هر نفری بعدن .... بیان برای مردم کارکنن؟ ... ....
  • شهر وند IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    4 7
    چراااا از دنیا یاد نمی‌گیرند که چطور خودرو به مردم واگذار می‌کنند و با چه شرایط راحتي. آخه چقدر رانت و گرانی؟
  • ایرانی IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    10 4
    با سلام ضمن تشکر از گزارش شما، .... .... ... ... افزایش قیمت ها برای خریداران واقعی و کسانی که با امید در این طرح‌ها ثبت نام کرده‌اند، باعث نا امیدی و دلسردی و حتی بدبینی نسبت به مسئولین شده است، شاید برای اعضا شورای رقابت ۵۰یا ۲۰۰ میلیون افزایش قیمت چیزی نباشد، اما برای اکثر خریداران این مبالغ سنگین و عملا باعث انصراف خواهد شد، انتظار مردم از مسئولین نظام و مجلس و دولت اینست که این انحصارها شکسته شود، تعرفه‌ها کم شود و خودروهای با کیفیت و با قیمت مناسب وارد و به متقاضیان داده شود، مونتاژ کاران هم یا خودرهای خود را صادر یا درب شرکتها را تخته کنند.
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    6 5
    همون شورای رفاقت برای آقایون مناسب تره
  • محسن IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    6 6
    تمام اعضای شورای رقابت باید عوض شوند و بازخواست شوند و بخاطر ترک فعل نسبت به (محاسبه قیمت تمام شده) و ... ... ... ...
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    4 5
    افزایش قیمت خودرو را آقایان ... ... ... رقم می زنند به بیراهه نروید منشا همین ها هستند
  • DE ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    7 0
    وقتی این همه تورم لحظه ای .از خونه تا دلار تا مواد خوراکی معلومه ماشینها هم گرون میشه تعجب نداره چه اتفاقی افتاده ... ... ... .... ..... ...
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    2 5
    .... ... .... ... هیچ به فکر مردم نیست ... ... ... ... روز به روز گرونتر میشه
  • DE ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    3 6
    من مصرف کننده هستم .چه اتفاقی افتاده .که دهن پر میکنین ارزون شده با ارزش ریال .باید هم ماشین گرون کنن بیچاره مردم .خوش بحال پولدارها
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    4 6
    ... ... .... زورشان به خودروسازان نرسید البته رفاقت مانع شد
  • مجید IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    5 4
    تا وقتی تفکراتی مثل .... برای مردم این کشور تصمیم می گیرند مردم ایران هرگز روزگار خوب نخواهند داشت و رنگ پیشرفت و خوشی را نخواهند دید
  • مهدی IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    4 5
    در جریان ال نود سالهای خیلی دور آنچنان ورود و سر و صدا شد که چیه رنو هر ماشین ۱۳ میلیون یعنی نصف قیمت اون زمان ال نود گران داده ولی الان این خودروسازان چینی نه خصوصی رو نمیشه گفت بالای چشمتان ابرو است که چی به وقت چین ناراحت میشه آیا اگر تحریم نبود و یا اینکه ما خودمان قدرتمند در خودرو بودیم هم اینطوری قدرت نمایی می‌کردند
  • اسد IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    4 0
    چه باید کرد؟! ناظر بودن نمایندگان مجلس چه نفعی برای ملت و مصرف کنندگان داشته. ناظری که فقط به عنوان یک ناظر بی اثر باشه حضورش در شورا برای مردم نفعی که نداره هیچ . بلکه حق جلسات و حق الزحمه ای که از قبل این جلسات می گیره از گرده این ملت گرفته میشه.
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    3 4
    همش بازی برا خالی کردن جیب سهامدار. ماشین قیمتش از سال۹۹ چندین برابر شده و قیمت سهم رسیده به زیر سال۹۹ ... ... ...
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    3 0
    نفوذی در اینها بسیار است باید نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ورود کنند
  • نا شناس IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    5 0
    مثلا خودروی ساینا چه دلیلی داره که با ۱۶۹ ثبت نان انجام بدن بعد از چهار ماه که پولا رو گرفتن کنن ۲۶۱ و در آخر هم ۲۸۵ خیلی مضحک ...
  • محمد DE ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    3 0
    مافیای درهمه جا وجود داره
  • م م ص ن IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    2 0
    مطمئنا مونتاژکاران اینارو ساختن
  • علی IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    2 6
    ای کاش مردم چندین ماه خرید نمیکردن
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    7 0
    آدم سیر از گرسنه خبر ندارد و سواره از پیاده
  • فاطمه IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    7 1
    ممنون که اسم این ... ... رو گفتید از این به بعد دقیق تر .... ... ...
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    6 4
    ... ... ... ... شما که حرفتون بی‌ارزشه بیخود میکنید مردم رو سرکار میذارید. نشستید تو شورای حمایت از خودروسازان و حقوق نجومی میگیرید که حقوق این شرکتها رو از جیب ملت بگیرید و به اونها بدید؟
  • محمد رضا IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    6 5
    بهترین خودرو داخلی و مونتاژی شما حداکثر ۱۸۰ الی ۲۰۰ میلیون تومان هم نمی ارزد حالا می خواهید با گران‌فروشی .... .. .... .. خجالت بکشید.
  • محمد IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    4 5
    گناه نابخشودنی
  • محمد IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    3 5
    خودرو دارای بازار مافیایی است که هیچ کس هم نمیخواهد که درست بشود اما الان به مشکلات معیشتی مردم برسید اگر حقوق هر ایرانی ۲۰۰۰ دلار در ماه باشد مطمن مردم وضعیت بهتی خواهیم داشت تمام قیمت کالاها براساس دلار است اما حقوق بر اساس ریال این یک ظلم واقعی است
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    3 6
    شورای رقابت نه، این شورا شورای ...
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    4 5
    آقا فشار خودرو ساز برای گران کردن خودرو معنی نداره نباس قبول کنند که مردم نتوانند خریدکنند این فشارها بر سر مردم بدبخت فرود میاد نه دیگران نگذارید دریک سالن بنشینند و چند نفر برا هشتاد میلیون نفر تصمیم بگیرند اینها بگوش حضرت آقا برسونید تا اجازه ندهند. موتورسیکلت شده قیمت یک تریلی اسکانیا سال 1380 نگذارید خواهشن کی پولشوداره ... ... .... ...
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    5 3
    مردم همه سر کارن. شورای ... برایش جیبش کار میکند. مردم کیلویی چند؟
  • داود IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    6 3
    همه با هم انصراف میدهیم جواب گران فروشی نخریدن است مردم اتحاد داشته باشیم
    • پدرام IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
      4 11
      بله، همه با هم انصراف بدیم تا همون ماشین‌ها رو دلال جماعت و خود نمایندگی‌ها به قیمت آزاد بریزن تو بازار و دوباره قیمت‌ها رو دستکاری کنن. کارخانه هم بهانه دستش بیاد که بله، قیمت ما پایینه و باید زیاد کنیم.
  • شکست خورده IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    3 0
    من فقط از خدا می خواهم هر کسی باعث گرانی است و حتی سهم کوچکی در فشار اقتصادی علیه مردم دارد دنیا و اخرتش نابود بشود و مجتاج بشود و به فنا برود الهی آمین خودرویی دارم که تا می خواهم از شرش خلاص بشوم فرسوده است و خرج دارد قیمتها بالا می رود و به علت محدودیتهایی که گذاشته بودند و پلاک فعال یکی از آنها بود نتوانستم نام نویسی کنم و پول نقد هم نداشتم خدا به داد این ملت برسد که هر کاری می خواهند سرمون می آورند و داد رسی نداریم .
  • علب IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۳
    3 0
    تنها راه جهت پایین آوردن قیمت تحریم خریدخودروهست این روش ۳سال پیش هم جواب داد
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    2 0
    چرا شورا همه اصفهانی هست
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    2 0
    سزای گران فروشان و رفقای آنها در سورای رفاقت نخریدن است، تا کور شوند همه ی آنانی که نهایت طلم را بر مظلوم ترین ملت دنیا روا می دارند، لعنه الله علیهم اجمعین.
  • محمد IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    3 0
    هر چی سرمون بیاد حقمونه
  • رحمان IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    2 0
    بنام خدا، منظور از رقابتی بودن قیمت خودرو این است که قیمت خودرو در داخل کشور از قیمت همان خودرو در خارج از کشور کمتر باشد بنحویکه خودرو با قیمت اقتصادی بدست هموطنانمان برسد لذا باید در کنار خودروهای مونتاژی، واردات خودرو هم آزاد باشد که مردم هر کدام قوانین رقابتی را رعایت می کنند و قیمت مناسب تری دارند خریداری کنند در نتیجه شورای رقابت باید بر اساس قیمتهای خودرو در خارج از ایران ، کمترین قیمت را بعنوان قیمت پایه فروش اعلام کند.
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۴
    1 0
    انشاالله خیر نمی‌بینید به حق قران